Dit zijn dé voordelen van preventief onderhoud voor jouw toestellen

Dit zijn dé voordelen van preventief onderhoud voor jouw toestellen
juni 16, 2022 Sonal
jaarlijks preventief onderhoud

Voorkomen is altijd beter dan genezen! Voor toestellen voor radiocommunicatie – portofoons, antennes, basisstations… – is dat niet anders. Allemaal zijn ze cruciaal voor het voeren van duidelijke, betrouwbare én efficiënte communicatie, en allemaal hebben ze preventief best wat onderhoud nodig. We leggen je alvast uit waarom.

Onderhoud op je communicatietoestellen nodig? Sonal staat graag tot je dienst!

Wat is preventief onderhoud?

Het woord zegt het zelf: we controleren en onderhouden preventief al je apparatuur om problemen en schade in de toekomst voor jou zoveel mogelijk te vermijden of te beperken. Vergelijk dit met het onderhoud op je auto.

Wanneer we dus bij jou een periodiek preventief onderhoud uitvoeren, omvat dat onderhoud dus alle werken aan de centrale systeemcomponenten en de apparatuur voor jouw radiocommunicatie systemen. Dergelijke check-up laat je bovendien best jaarlijks uitvoeren.

Wist je trouwens dat deze onderhoudsbeurt inbegrepen is in jouw servicecontract? In dat geval gebeurt het preventief onderhoud op een vooraf onderling vastgelegd moment in het jaar. Voor de bouwsector sturen we tijdig een gerichte mailing rond. Heb je nog geen onderhoudscontract, dan contacteer je ons best voor een afspraak en maken wij er zo snel mogelijk werk van!

Wat gebeurt er tijdens een preventief onderhoud?

We voeren het onderhoud uit op een voor jou rustig moment – bijvoorbeeld tijdens een collectieve sluiting of een shut down. Ook net voor aanvang van een drukke periode is een check-up van je toestellen aangewezen. Je wilt toch niet dat hoogst noodzakelijke apparatuur het op cruciale momenten laat afweten?

En wat gebeurt er dan tijdens een dergelijk preventief onderhoud? Sonal komt bij jou ter plekke en kijkt de volgende zaken na:

  • We controleren alle toestellen voor radiocommunicatie.
  • We verifiëren de werking van alle apparatuur.
  • We meten (systeem)instellingen na en houden ze up-to-date.
  • We voeren kleine mechanische herstellingen uit: herstellen van een knop op een portofoon, vervangen van een versleten onderdeel, check van de batterijen. Daarom is ons onderhoudsteam altijd voorzien van antennes en reservebatterijen.

Waarom is preventief onderhoud nodig?

Essentiële communicatietools zoals portofoons worden vaak 24/24 en 7/7 gebruikt. Dat maakt deze apparatuur natuurlijk ook onderhevig aan slijtage. Regelmatig onderhoud van deze toestellen is daarom essentieel voor het garanderen van een optimale werking en een lange levensduur!

Een regelmatige controle geeft ons de kans om snel en tijdig aankomende defecten te detecteren. Zo voorkomen we dat een toestel plots defect geraakt op -je raadt het al- het meest ongelegen moment.

Doorgaans maakt een preventief onderhoud deel uit van een servicecontract waarin bijvoorbeeld het periodiek vervangen van batterijen of andere kritieke onderdelen reeds inbegrepen is.

CTA: Vragen over het onderhoud van je toestellen? Contacteer ons!

Een onderhoudscontract op maat voor jouw bedrijf!

Eerst en vooral is een onderhoudscontract niet verplicht. Bij Sonal vinden we dat je als klant altijd de keuze moet hebben. Grote bedrijven zijn meer gebaat bij een servicecontract dan een klein bedrijf.

In tegenstelling tot een onderhoudscontract voor telefonie is er bij radiocommunicatie doorgaans sprake van maatwerk. Elk bedrijf heeft namelijk andere noden.

Bij zeer grote organisaties zoals Euridice wordt in het servicecontract vastgelegd binnen welke tijdspanne Sonal dient te anticiperen op storingen en problemen (kritische communnicatie). De inhoud van je servicecontract hangt dus af van het type klant en de graad van kritisch gebruik van de toestellen. Een onderhoudscontract wordt altijd in overleg opgesteld.

Overtuigd van het nut van preventief onderhoud op jouw toestellen? We gaan graag voor jou aan de slag!

Vraag hier vrijblijvend meer info!