Het Punch Powertrain Solar Team werd dit weekend zesde op de 24 hours iLumen European Solar Challenge. Tijdens de race zelf eindigde het team als vierde.
De slechte weersomstandigheden brachten heel wat complicaties met zich mee en zo geraakten de zonnewagens meermaals in moeilijkheden. Dit dwong het jonge team om creatief te handelen en het creëerde een ideale leeromgeving naar aanloop van het wereldkampioenschap van 2019 in Australië.
“De stress die het natte wegdek met zich meebracht was nadien bekeken de ideale leerschool voor het wereldkampioenschap in 2019: dit maak je nu eenmaal niet vaak mee in een testomgeving.”
– Inge Habets, pilote.

24 hour challenge
De European Solar Challenge staat beter bekend als het Europees kampioenschap voor zonnewagens en duurt 24 uur. De wedstrijd bestaat ook uit andere disciplines, zoals het geven van een presentatie, snelste ronde en een veiligheidstest. In totaal waren er 22 internationale teams aanwezig. Het Punch Powertrain Solar Team, dat was door Sonal was uitgerust met ICOM dPMR radiocommunicatie, nam deel met de Punch One.
Het team eindigde op de vierde plaats in de race zelf en werd met de andere disciplines erbij uiteindelijk zesde binnen haar klasse.
Voor een race van zonnewagens lijkt de zon cruciaal, maar zodra de race van start ging, begon het meteen te regenen. Het slechte weer hield 24 uur lang aan. De zonnewagen van het Belgische team reed als een van de eersten over de startlijn. Al snel werd het duidelijk dat het gladde wegdek een uitdaging zou vormen.
Daarnaast zorgde de zware regenval bij veel teams voor waterschade in de wagens. Zowel de bestuurders als de technische crew werden op de proef gesteld door deze omstandigheden.
De grootste uitdaging deed zich ‘s nachts voor. Een Duitse zonnewagen viel stil tijdens een hevige regenbui en bleef onverlicht op het circuit staan, net na een scherpe bocht. Voor de Punch One was het onmogelijk om het voertuig te ontwijken. Hierdoor raakten de voorkant van de wagen en het zonnepaneel zwaar beschadigd. Gelukkig bleven beide piloten ongedeerd. Om zo weinig mogelijk achterstand op te bouwen, moest het team snel handelen en na amper twee uur was de wagen opnieuw rijklaar.
“Uit de perfecte race leer je niets: de zesde plaats is misschien wel geen droomresultaat, maar dit weekend ging vooral over het opdoen van ervaring. Het was veruit de beste teambuilding die we ons konden voorstellen en een goede voorbereiding voor het wereldkampioenschap in Australië.”
– Willem-Jan Claes, teamleider.
